Belevenismarketing trend 2021 The Marketing Factory zorgvoorzzp.nl

De trend van 2021: Belevingsmarketing

Wat kun je verwachten in 2021 op het gebied van marketing trends? Een trend die zich verder ontwikkelt is het creëren van een totaalbeleving, oftewel experience marketing. De afgelopen jaren werd enorm geïnvesteerd in specialisme en stond ontwikkeling op specifieke gebieden bij velen centraal. Hoewel dit een super mooie ontwikkeling is, valt er natuurlijk steeds meer te kiezen als je met meerdere specialisten gaan focussen.

HOE ZORG JE DAT KLANTEN VOOR JOU KIEZEN?

Dat doe je door verder te kijken dan alleen specialistische behandelingen en resultaten, pas dan ga jij je écht onderscheiden. Dat doe je door in te zetten op een totaalbeleving, van online naar offline, van uitstraling, ontvangst, wachtruimte tot de behandeling, de nazorg en de adviezen/service.

KWALITEIT BOVEN KWANTITEIT

Een klantbezoek gaat verder dan een behandeling in de stoel waarbij je het huidprobleem aanpakt. Het gaat om de indruk die een klant krijgt, hoe ze behandeld wordt, in wat voor omgeving ze terechtkomt, of er persoonlijke aandacht is en welk gevoel ze erbij krijgt. Is er een aangename sfeer, kloppen de communicatie, het advies en de nazorg? Kom je je merkbelofte na en is je offline ‘presence’ hetzelfde als online?

DETAILS MAKEN HET VERSCHIL IN BELEVENISMARKETING

Wat je totaalbeleving ook is, maak het kloppend en heb oog voor detail. De kleine details worden vaak het meest gewaardeerd en maken jouw merk onderscheidend.

Ik ben ervan overtuigd dat er plek is voor iedereen, maar je moet er wel zorgvuldig over nadenken hoe je jouw salon- of kliniekconcept gaat invullen. Van inrichting, service en specialisaties tot de uitstraling. Moet het vanaf dag één helemaal perfect zijn? Natuurlijk niet! Evolueert je zaak? Ja, net als die van iedereen! Dan is het fijn als je een stappenplan hebt. Hierin help ik je door te sparren over je businessmodel, welke stapjes je kunt gaan zetten, welke prioriteiten je stelt en hoe je van A naar B komt.

WAAROM ZOU JE VAN JE WEBSHOP EEN BELEVING MAKEN?

Als we iets van 2020 geleerd hebben dan is het zorgen voor verschillende inkomstenstromen binnen je bedrijf.  Door de verschillende lockdowns die er zijn geweest, heb je je salon of kliniek moeten sluiten en viel je grootste inkomstenbron weg.

Vorig jaar hebben dan veel salon- en kliniekeigenaren geïnvesteerd in een webshop en hun online presentatie, met bijvoorbeeld online huidadvies, online productadvies en verkoop van huidverbeterende producten.

WEBSHOPBELEVING – UITSTRALING EN PRODUCTINFORMATIE

Er is online een groot aanbod aan webshops die huidverbeterende producten aanbieden en daarom is het belangrijk dat je een klant aan je bindt.

Dit begint met de uitstraling van je webshop en de informatie die er te vinden is. Denk aan inhoudelijke informatie over de producten, zoals ingrediënten, voor welk huidtype het bedoeld is of welk huidprobleem het oplost en hoe je het kunt combineren met andere producten. Daarnaast kun je denken aan gebruiksadvies. Maak het vooral eigen en neem niet de standaardteksten van het merk over, maar verwerk jouw eigen ervaring in het advies en zorg voor begrijpelijke informatie. Unieke teksten zijn ook veel beter voor de vindbaarheid in zoekmachines.

KOOPPROCES

Belevenismarketing valt of staat ook met je communicatie en een soepel koopproces. Zorg voor een eenvoudig koopproces en wees duidelijk in je werkwijze. Geef duidelijk aan wanneer je levert, of de verzending gratis is vanaf een bepaald bedrag en dat je bijvoorbeeld een product sample bij je bestelling krijgt. Mensen houden van cadeaus en als je iemand iets extra’s geeft, voelen ze zich gewaardeerd.

ONTVANGST

Je wilt natuurlijk dat je klant blij en enthousiast wordt van jouw mooie pakketje. Het is mooi ingepakt met je eigen vloeipapier, stickers, een persoonlijk kaartje en een kleine attentie, alles helemaal in lijn met jouw branding. Het ziet er niet alleen verzorgd uit, maar als ze het pakket open doen, komt ze bijvoorbeeld een herkenbare geur tegemoet die je ook in de salon of kliniek gebruikt. Dat nodigt ook uit om deze ervaring te delen op social media, wat je weer mooie aandacht en nieuwe volgers en klanten oplevert.

LOYALITEIT

Denk daarnaast ook aan een loyaliteitsprogramma. Geef een klant die regelmatig bestelt een korting op de volgende bestelling. Zo blijf je de klant aan je binden.

Zo zie je dat niet alleen een salon- of kliniekervaring een hele beleving mag zijn, maar ook voor de webshop staat beleving centraal.

Er is genoeg werk aan de winkel als het gaat om de totaalbeleving, hopelijk ga je met deze tips aan de slag om jouw klanten de ultieme beleving te geven!