Zichtbaar worden in tijden van crisis

Dit is DE tool voor ondernemers waarmee je mensen kunt blijven helpen tijdens Covid-19!

We leven in een vreemde tijd! Aan de ene kant vechten zorgverleners aan de frontlinie voor het welzijn van patiënten en aan de andere kant staan ondernemers met hun rug tegen de muur, doordat zij noodgedwongen hun praktijk of salon hebben moeten sluiten. Wij zien op dit moment veel gebeuren in ondernemersland, maar helaas zien wij ook veel niet gebeuren. Ondanks deze vreemde tijden, waarin onzekerheid voor veel ondernemers zorgt voor een hoop stress, zijn er meer dan genoeg mogelijkheden om aan je onderneming te blijven werken.

In dit blog vertellen we je daarom de introductie van een hele waardevolle tool, met daarbij vier tips om deze actief in te gaan zetten, zodat je in contact kunt blijven met je doelgroep.

Social media is de plek waar vreemden, vrienden worden

De afgelopen jaren hebben veel ondernemers de stap naar online zichtbaarheid gemaakt en daar plukken ze nu, in tijden van crisis, de vruchten van. Ze hebben geïnvesteerd in het delen van kennis en ervaring aan mensen die hun hulp nu, of in de toekomst, goed kunnen gebruiken.

Helaas zijn er ook veel ondernemers die de stap naar online zichtbaarheid niet hebben durven maken. Juist die groep ondernemers staan nu met hun rug tegen de muur. Ze smeken mensen haast om nog een aankoop te doen in hun lokale winkel, terwijl mensen massaal wordt gevraagd zoveel mogelijk thuis te blijven. Ondernemers weten op dit moment niet goed wat ze moeten doen om hun hoofd boven water te houden, maar hebben nu tegelijkertijd wel de kans om AAN hun bedrijf te werken in plaats van enkel IN hun bedrijf.

Deze kansen zouden ondernemers moeten benutten, zodat zij fit aan de start kunnen verschijnen wanneer we uit deze lockdown komen.

De ondernemers die op dit moment omkomen in het werk en aan de frontlinie staan om patiënten te blijven helpen, hebben ook een hele belangrijke taak. Zij zijn de stem van hetgeen dat er daadwerkelijk in de praktijk gebeurd. Hoe zien de dagen in de thuiszorg eruit, wat zijn de gevolgen voor de mensen die thuis de extra hulp hard nodig hebben, maar door alle maatregelen deze hulp niet krijgen?

Zichtbaarheid om mensen te informeren

Veel mensen zijn nu thuis en proberen op allerlei manieren hun werk, bedrijf en gezin draaiende te houden. Dit brengt de nodige uitdagingen met zich mee! Zo kun je je voorstellen dat iemand die normaal gesproken twee keer per week bij de chiropractor komt nu enorm last heeft van zijn rug, doordat de behandelingen niet door kunnen gaan. Hoe kan zo iemand thuis ervoor zorgen dat de pijn in zijn rug minimaliseert? Welke oefeningen kunnen er vanuit huis gedaan worden en waar moeten we op letten als we achter onze laptop aan de keukentafel zitten te werken?

Stel, je werkt in de thuiszorg en elke week kom je meerdere keren bij dezelfde mensen om ze te ondersteunen in hun dagelijks leven. Ze zijn hulpbehoevend, maar kunnen op dit moment niet de zorg krijgen die zij eigenlijk nodig hebben. Veel mensen in Nederland zijn er niet van op de hoogte welke impact de maatregelen hebben op mensen die zelfstandig wonen, maar tevens hulpbehoevend zijn.

Stel, je hebt een eigen beautysalon, helpt mensen aan een mooie huid en je begeleidt ook vrouwen met acne. Je hebt noodgedwongen je salon moeten sluiten en je klanten kunnen de komende tijd niet bij je terecht voor een persoonlijke behandeling. Deze mensen hebben wel enorm de behoefte aan hulp, want wat kunnen zij zelf doen om hun huidconditie te verbeteren? Is er een mogelijkheid om de producten te leveren met instructies, zodat uw klanten thuis de behandelingen kunnen voortzetten? Advies over voeding en supplementen?

Ondersteun de media door eerlijke berichten te delen over jouw werkzaamheden in de zorg. Ben je werkzaam aan de frontlinie en werk je dagelijks met patiënten die vechten voor hun leven? Deel dan je ervaring! Wat kunnen mensen thuis doen om risico’s te vermijden? Hoe worden mensen behandeld en wat is het traject? We vertrouwen op dit moment meer de mensen uit de praktijk dan de media, omdat er zoveel tegenstrijdige berichten zijn.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van ondernemers die hun kennis en ervaring online kunnen gaan delen, zodat je ook mensen die je nog niet kennen kunt helpen. Deze mensen gaan met je in contact komen en zullen wellicht direct of in de toekomst je professionele hulp willen inschakelen.

Social media is een plek waar vrienden, ambassadeurs worden

Ben je één van die ondernemers die bereid is om kennis en ervaring te gaan delen, dan zul je al snel merken dat mensen je positief gaan helpen groeien. Je hebt ze tenslotte geholpen met een vraagstuk en daar zijn ze je dankbaar voor. Reken er maar op dat jouw tips online gedeeld gaan worden, want een goede tip wil je toch niet voor jezelf houden?

Op social media kunnen mensen je op vele verschillende manier vinden. Ik adviseer dan ook altijd om in je biografie een pakkende tekst te plaatsen, zodat mensen direct weten waarvoor ze bij je terecht kunnen. Welke content kunnen ze bij je vinden, wie ben je en wat maakt jou de expert? Allemaal ingrediënten voor een pakkende biografie!

Vervolgens ga je aan de slag met het maken van content en dit kun je doen door middel van teksten, video’s en foto’s. Bij elke foto hoort natuurlijk een stukje tekst, zodat mensen getriggert raken om je volledige artikel te lezen. Ben je meer van het spreken op beeld of wil je liever alleen spreken dan kun je ook eens overwegen om een podcast te starten of om video’s op te nemen!

Welke social media kanalen zijn het beste?

Ik krijg vaak de vraag welke social media kanalen ondernemers moeten inzetten om succesvol te zijn, en daar kan ik heel kort over zijn. Het is volledig afhankelijk van je eigen business welk social media kanaal het beste bij jou past.

Zo heb ik bijvoorbeeld niets met twitter, terwijl er zeker ondernemers en bedrijven zijn die hier heel succesvol op zijn. Het is een kanaal wat niet bij mij past en waar ik niet kwijt kan wat ik graag zou willen. Ook met Linkedin heb ik een haat-liefde verhouding. Enerzijds is het erg waardevol om andere ondernemers te bereiken, anderzijds is de zakelijke setting niet helemaal mijn ding. Zo kan ik mijn ei veel meer kwijt op Instagram, Facebook & Pinterest. Ook Youtube vind ik erg waardevol en ben ik TikTok ook langzaam aan het ontdekken.

Social media is erg persoonlijk en ik adviseer altijd om te starten met het kanaal waar jij je het fijnste bij voelt. Het kanaal waar jij echt je ei in kwijt kan, zodat je enthousiast wordt. In een later stadium kun je dan overwegen om er nog een kanaal bij te nemen, maar het is absoluut niet noodzakelijk om meerdere kanalen tegelijk op te zetten.

Start eerst maar eens met één kanaal!

Jij bent de expert, dus mensen willen je graag zien

Dit is voor veel ondernemers een enorme drempel, want op social media ben jij het gezicht van je onderneming. Veel zzp’ers verschuilen zich nog vaak achter een mooie bedrijfsnaam, zodat ze persoonlijk minder verbonden zijn aan hun onderneming. Ik adviseer altijd om, als zzp’er, je eigen naam als bedrijfsnaam te gebruiken. Dat maakt het vele malen persoonlijker.

Op social media draait het alleen niet enkel om je naam, maar ook om hoe jij als persoon zichtbaar gaat worden. Mensen gaan kennismaken met het gezicht achter de naam en zijn benieuwd naar hetgeen wat jij te vertellen hebt. Jij bent tenslotte de expert in jouw vakgebied.

Foto’s van jezelf online plaatsen is even lastig, maar wel erg belangrijk om te doen. Nog te veel ondernemers maken de fout om foto’s te delen van landschappen, hun poes of hun lunch. Erg leuk uiteraard, maar mensen willen ook graag weten wie jij bent en luisteren naar de persoon achter het social media profiel.

Moet je dan zelf op elke foto staan? Nee hoor, dat is niet nodig. Ik adviseer altijd om een planning te maken, zodat je weet op welke dagen je wat wilt gaan posten. Stel, je bent van plan om elke week drie keer te posten, dan kun je ervoor kiezen om minimaal één keer daarvan zelf op de foto zichtbaar te zijn. De overige foto’s kunnen ook quotes of flatlay’s zijn.

Start before you’re ready!

Ik weet alles over het feit dat online zichtbaar worden ontzettend spannend is. Wat enorm helpt, is om je directe omgeving bij je avontuur te betrekken. Vertel ze dat je nu in een situatie zit, waarbij je mensen voornamelijk online wilt gaan ondersteunen. Om dit voor elkaar te krijgen, moet je jezelf online laten zien, zodat je je kennis kunt delen met mensen die dat nu heel hard nodig hebben. Vraag je omgeving om je hierin te steunen door af en toe een leuke foto van je te maken, zodat je met vertrouwen een post kunt delen.

Jij zit, net zoals iedereen, ook thuis en mensen vinden herkenning bij je. Deel je zorgen, uitdagingen en oplossingen.
Dat maakt je een mens en dat zal zorgen voor een online verbinding.

Ben je ondernemer en wil je graag aan de slag gaan met je online zichtbaarheid, maar weet je niet hoe?
Meld je dan aan voor de GRATIS webinar die we volgende week geven!