Waarom wij niets deelden over het covid-19 virus

Dit is waarom wij ons afzijdig hielden van COVID-19

Al meer dan vijf weken is de wereld in de ban van het COVID-19 virus en wij hebben ons daar de afgelopen weken (bewust) niet over uitgelaten.

Gisteren sprak ik met onze partner 1ZZP en uiteraard wisselden we van gedachten over de gevolgen van het virus voor zzp’ers, werkgevers en de economie. Hij vroeg mij, zoals de afgelopen tijd meerdere partijen dit al deden, waarom wij niets deelden over hetgeen waar wij ons nu in bevinden en daar hadden wij onze redenen voor.

Die redenen gaan wij voor je op een rij zetten, omdat er op dit moment dingen gebeuren, binnen en buiten de zorg, waar wij niet altijd achter staan, maar waarbij het niet altijd mogelijk is om een duidelijke positie in te nemen.

Wij zijn geen COVID-19 experts

Dit is jullie vast en zeker al wel bekend, maar toch willen we het nog een keer duidelijk aangeven. Wij zijn er voor de zzp’ers die werkzaam zijn in de zorg en daarbij vallen onder de Wet Kwaliteit, Klachten & Geschillen Zorg (WKKGZ). Dat zijn niet enkel de zorgverleners die zich nu in de frontlinie bevinden, maar o.a. ook de schoonheidsspecialisten, alternatief therapeuten en tandartsen die noodgedwongen hebben moeten stoppen met hun dienstverlening.

We vertegenwoordigen een grote groep zzp’ers die op dit moment allemaal een bepaalde mate van last ondervinden van de gevolgen die COVID-19 met zich meebrengt. We willen allemaal een zo goed mogelijk oplossing voor de situaties waar we ons in bevinden, maar er is nog teveel onduidelijkheid en er zijn nog te veel tegenstrijdige berichten.

Geen duidelijke richtlijnen

Ondanks dat premier Rutte regelmatig met een update naar buiten komt, zijn de richtlijnen die worden gegeven door het RIVM onduidelijk en in vele gevallen niet consequent. We zitten in een lastige positie, omdat we enerzijds te maken hebben met verpleegkundigen en artsen in de frontlinie die patiënten in levensgevaar weer proberen gezond naar huis te laten keren. Zij doen dit met de grootste zorg, werkdruk, flexibiliteit, stress en de juiste bescherming. We zien dan ook regelmatig foto’s voorbij komen van de mensen in de frontlinie die volledig bedekt aan het werk zijn om zo besmetting te voorkomen.

Anderzijds hebben we te maken met zorgverleners die werkzaam zijn in de thuiszorg, niet getest worden en geen bescherming dragen. Deze zorgverleners komen op veel verschillende plekken bij mensen thuis, waar de kans op besmetting groot is.

Schoonheidssalons, pedicures, therapeuten en nog vele andere ondernemers hebben noodgedwongen hun werkzaamheden neer moeten leggen en zijn in afwachting van hetgeen de overheid beslist. Zij krijgen in sommige gevallen deels compensatie, maar ook daarover zijn er per gemeente weer grote verschillen.

Initiatieven die zorgen voor schijnzekerheid

Premier Rutte heeft aangegeven in zijn persconferenties dat er hard gewerkt wordt aan het ontwikkelen en beschikbaar stellen van coronatests. In de praktijk blijken veel zorgverleners niet getest te kunnen worden.

Hierover hebben we onder andere overleg gehad met het RIVM en zorginstelling Zorgbord, omdat wij vanuit brancheorganisaties zagen dat er eigen initiatieven werden opgezet. Zijn deze initiatieven een goede hulp of een middel om extra inkomsten te genereren in tijden van crisis? Dezelfde organisatie zagen we namelijk eerder ook al mondkapjes, desinfectiemiddelen en handschoenen verkopen voor prijzen met enorme marges.

De ‘coronatests’ worden op dit moment voor €85,- aangeboden in samenwerking met een organisatie uit Duitsland. Zzp’ers krijgen de mogelijkheid om (wanneer ze lid zijn) zichzelf te laten testen op corona. In eerste instantie zou je denken dat dit een goed initiatief is om zoveel mogelijk zorgverleners de mogelijkheid te bieden om zekerheid te krijgen over hun gezondheid. Niets is echter minder waar! De test geeft namelijk geen immuniteit aan.

De test waar je €85,- voor te betaald, geeft enkel inzicht in het moment van testen. Of je al antistoffen hebt of drager bent van het virus kan deze test niet aangeven. Daarnaast zou je de test in theorie dagelijks moeten herhalen om er zeker van te zijn dat je niemand besmet terwijl je je werk uitvoert.

Kiezen zorginstellingen voor kostenbesparing in tijden van crisis?

De media roept het al weken: ‘Er is een tekort aan beschermingsmiddelen, terwijl online en in winkels meer dan voldoende verkrijgbaar is.’ Veel bedrijven doneren mondkapjes en beschermingsmiddelen of bieden deze aan.

Waarom kiezen thuiszorgorganisaties er dan nog steeds voor om zorgverleners onbeschermd te laten werken bij cliënten?

Wanneer je als zorgverlener elke dag meerdere cliënten bezoekt, zou je verplicht zijn om zelf bescherming te dragen en deze ook te verzorgen voor je cliënten. Dit zijn o.a. de mogelijkheden die geboden worden door o.a. schoonheidsspecialisten om maar weer aan het werk te mogen. Zij zijn zelfs bereid om hiervoor een deel van hun marge in te leveren, zodat zij veilig weer aan het werk kunnen.

Waarom kiezen omringende landen voor verplichte bescherming van iedereen en blijft Nederland dat nog weren?
Met name in de zorg is dat bijzonder te noemen!