Wat kun je als zorgprofessional leren van de marketing en branding achter Rituals?

Een lifestyleconcept waar ik al jaren enorm fan van ben en ook altijd over vertel tijdens lezingen of trainingen is Rituals. Wat is er zo bijzonder aan? De marketingstrategie, branding en de beleving zijn heel sterk ontwikkeld en tot in detail doorgevoerd.

DIT KUN JE VAN RITUALS LEREN EN TOEPASSEN OP JOUW BRANDING

De verschillende elementen die Rituals consequent toepast kun jij ook meenemen in jouw salon of kliniek, voor een sterkere branding en klantbeleving. Ik zet hieronder de belangrijkste elementen op een rij en vertel wat jij daarvan kunt leren.

Experience tot in detail

De impressie en beleving die je online krijgt matcht met de beleving die je offline ervaart. Sterker nog: het versterkt elkaar. Het begint al met hoe alles eruit ziet, het verhaal, de fotografie, de details, etc. Als je iets bestelt via de webshop, is het een feest om het uit te pakken. Prachtig ingepakt in een mooie verpakking met een cadeautje en een mooi kaartje erbij.

Als je met je ogen dicht de winkel binnenstap, weet je door de geur direct dat je bij Rituals bent. vanwege de geur. Vervolgens zie je de bekende bloesemboom en word je overal op dezelfde manier geholpen. Iedere winkel is op dezelfde manier ingericht. Waar je ook in de wereld een Rituals winkel binnen stapt, ze zijn allemaal zo goed als identiek.

Persoonlijke touch

In oktober 2020 lanceerde Rituals haar nieuwe concept The House of Rituals. Ze gaan daarmee nog een stap verder in hun beleving. Je kunt je eigen geurkaarsen en parfums samenstellen en eventueel laten graveren met je initialen of een mooie boodschap.

Het persoonlijk maken van producten en belevenissen is echt de trend en heeft een nieuwe dimensie gekregen. Je zag het een aantal jaar geleden al bij designertassen, die je helemaal kunt customizen.

Aandacht

Rituals besteedt overal aandacht aan. Alles is tot in de puntjes verzorgd, niks is onprofessioneel of gekunsteld. Dit geeft Rituals meteen een bepaalde beleving en luxe touch, terwijl het nog niks zegt over het product zelf. Wees bewust van het feit dat het een bepaalde indruk geeft als je je uitstraling, website en verpakkingen professionaliseert, denk ook aan je teksten en fotografie.

Je kunt nog zo goed zijn in je vak, als je website er niet uitziet en je teksten vol fouten zitten of niet duidelijk zijn zal dat een potentiële klant niet enthousiast maken.

Gevoel

Achter Rituals zit een heel verhaal en ze creëren een bepaald gevoel en lifestyle. Vraag jezelf af: welk gevoel wil jij je meegeven als zij in jouw salon of kliniek binnenkomt? Hoe wil je dat je klant naar buiten gaat?

DOE HET OP JOUW MANIER

Rituals is een van de vele voorbeelden van bedrijven die hun branding tot in de kleinste details doorvoeren. Ik vind het altijd interessant om succesvolle concepten in de cosmetische branche te analyseren en er lessen uit te halen. Die deel ik graag met jou als eigenaar van een salon of kliniek. Inspiratie is altijd goed en je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Zorg wel altijd dat je het op jouw manier doet en dat je jouw eigen identiteit doorvoert in je concept en branding.

OOK INTERESSANT VOOR JOU

Risico's van Behandelingen voor Ondernemers: Wat je moet weten

Risico’s van Behandelingen voor Ondernemers: Wat je moet weten

Het Succes van Bedrijven: Klachten Voorkomen door Verwachtingsmanagement bij Klanten

Het Succes van bedrijven: Klachten Voorkomen door Verwachtingsmanagement bij clienten

PMU valt wel onder de Wkkgz

Belangrijke nieuwe informatie: Permanente make-up valt WEL onder de Wkkgz

DIRECT AANMELDEN VOOR DE KLACHTENREGELING?