Waarom je je social media als specialist of expert nooit moet uitbesteden (en wat kan wél)
Dagelijks word ik gebeld of ik salons en klinieken kan helpen met hun social media en of ik het voor ze wil beheren, omdat ze er zelf geen tijd voor hebben. Ze weten niet wat ze ermee moeten of ze krijgen bijvoorbeeld geen klanten.
Er is geen magic tool voor social media. Ik hoor wel eens dat partijen beloven dat ze binnen een maand een paar duizend volgers erbij hebben. Dat kost dan vaak ook een paar duizend euro, dus vraag je af of dat wel de manier is om te groeien op social media.
WAT VERTELT JOUW KLANT OVER JOU?
Een goede socialmedia-strategie is een kwestie van logisch nadenken. Ik stel altijd de vraag: “Hoe gaat een leek (de externe partij) vertellen over jouw salonbehandelingen, werkwijze en resultaten?” Die ander heeft geen kennis van jouw vak, weet wellicht niet eens wat injectables of microneedling inhoudt. Wat denk je dat meer effect heeft: commerciële praatjes, advertenties of algemene tekstjes die je van de site van de leverancier plukt of die je kopieert van een andere salon? Of unieke, eigen berichten waar jouw kennis, kunde en ervaring vanaf spatten?
KIES VOOR AUTHENTICITEIT OP SOCIAL MEDIA
Het gaat op social media echt om authenticiteit en echtheid. Er is behoefte om de expert(s) en specialisten achter de salon of kliniek zien. Jouw (potentiële) klanten willen weten hoe jij werkt, wat je doet, welke resultaten je boekt en krijgen graag een kijkje achter de schermen. Ze zoeken een verbinding met jou, ze kunnen zich identificeren met je klanten, herkennen zich in de problemen van je klanten en als je vertrouwen hebt gecreëerd boeken ze uiteindelijk een afspraak.
Dit proces kost tijd en draait helemaal om jou als persoon in combinatie met je expertise en kennis. Dat kun je daarom niet uitbesteden aan een ander, omdat een externe partij jouw unieke combinatie van know-how en identiteit, die de basis voor jouw branding vormt niet heeft.
WAT KUN JE WÉL UITBESTEDEN?
Er zijn verschillende onderdelen van je social media die je prima kunt uitbesteden. Denk aan:
Begeleiding en advies
Als je moeite hebt met het opzetten en invullen van je social media, kun je altijd advies vragen aan of een masterclass volgen van een expert, die je aanstuurt, waarmee je kunt sparren en die jou stap voor stap leert hoe je het kunt aanpakken. Ik heb hiervoor een online training ontwikkeld, speciaal voor de cosmetische branche.
Fotografie
Een fotoshoot is erg waardevol om een totaalplaatje te creëren voor je website en social media. Hiermee bouw je een voorraad foto’s op, een beeldbank, gemaakt in jouw salon, instituut of kliniek. Deze kun je vervolgens gebruiken om content mee te creëren.
Teksten
Ben jij onzeker over je teksten? Dat is helemaal niet erg! Heel eerlijk, dat had ik zelf ook. Komt de boodschap wel goed over? Schrijf ik wel iets zinvols? Is het een samenhangend geheel? Klopt de spelling wel? Ik ben redelijk in spelling en grammatica, maar maak toch talloze foutjes. Daarnaast kan iets voor mij heel logisch klinken, maar dat wil niet zeggen dat het voor jou als lezer ook logisch klinkt. Ik wil nog wel eens van hak op de tak gaan. Ik laat daarom mijn teksten nalezen en corrigeren, zodat ik weet dat wat ik post, gewoon in orde is.
Campagnes of samenwerkingen met influencers
Heb je een webshop of wil je bijvoorbeeld een kuur verkopen met je nieuwste laser dan kun je denken aan marketingcampagnes of samenwerkingen met influencers. Dit kun je natuurlijk prima door een externe partij laten opzetten, sterker nog, ik raad het je echt aan! Zij kunnen je helpen met een Facebook marketingcampagne en uitleggen hoe je samenwerkt met influencers. Ga hier niet zelf mee aan de slag, want dat is weggegooid geld. Deze campagnematige acties kun je ook naast je dagelijkse communicatie toepassen, maar dit moet niet het hoofddoel zijn. Uiteindelijk versterkt het elkaar om het maximale uit je marketing en social media te halen.
Kun jij hulp gebruiken bij je social media of wil je meer weten? We helpen je graag!
schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Wil je onze nieuwsbrief ontvangen klik dan op deze button en vul het formulier in.