ZZP-5

Tips om als zzp’er toch altijd bereikbaar te zijn

Als zzp’er ben je vaak aan het werk en ben je niet altijd bereikbaar voor mensen die telefonisch met je willen overleggen. Als ondernemer ben je het liefst 24/7 bereikbaar, maar als je maar alleen bent is dat een onmogelijke taak, of toch niet?

Daarom deel ik vandaag tips om als zzp’er altijd bereikbaar te zijn, ook wanneer je niet aan het werk bent!

Telefonische bereikbaarheid

Als zzp’er  is het onmogelijk om altijd telefonisch bereikbaar te zijn, want  tijdens behandelingen wil  je natuurlijk alle aandacht hebben voor  je client en  niet steeds gestoord worden. Ook geeft telefonische bereikbaarheid een druk op elke organisatie, bereikbaarheid betekend extra capaciteit en dus  hogere kosten.

De vraag die je jezelf kunt stellen is,  hoe noodzakelijk  is het om altijd telefonisch bereikbaar te zijn en kunnen de vragen die telefonisch gesteld  worden eventueel ook digitaal beantwoord worden.

Een andere  mogelijkheid is een antwoordservice inrichten, zodat de telefoon altijd beantwoord wordt en jouw clienten te woord gestaan worden. Maar, tijdelijke bereikbaarheid of  een voicemail kunnen ook prima werken voor je.

Online dienst aanbieden

Met de technologische mogelijkheden die we tegenwoordig hebben kunnen we 24/7 bereikbaar zijn, zonder dat we hier  zelf direct tijd voor vrij hoeven te maken.  Hoe fijn is het als jouw client ’s avonds om 11 uur bedenkt, dat hij nog enkele producten bij je wil bestellen  en dit volledig online geregeld kan worden.

Ook advies geven en informatie verstrekken  kan volledig online, waardoor mensen zichzelf  kunnen informeren met jouw kennis, op elk gewenst moment van de dag, zonder dat jij daarvoor direct bereikbaar hoeft te zijn.

Dit kan door  online advies aan te bieden, een training of door je kennis actief te delen via social media en  je website!

Mailcontact

Wil je graag actief contact onderhouden met je clienten en ze blijven inspireren met alles wat jij  te bieden hebt, dan werkt het erg goed  als je regelmatig een mailing de deur uitdoet. Vertel mensen waar je mee bezig bent, deel je ervaringen, nieuwe inzichten of een mooi aanbod.

Mails leiden altijd tot contact en dat is weer een mooi moment om je aanbod te doen of  dat mensen weer een afspraak bij je inplannen en iets bij je bestellen!

Online bestelmodule / afsprakensysteem

Eigenlijk kan een praktijk niet meer zonder een online afsprakensysteem, zodat mensen altijd en overal een afspraak bij je in kunnen plannen, zonder dat daar een handeling van jou aan te pas komt. Hierdoor heb jij meer je handen vrij om je te focussen op je clienten en houd je overzicht in je  agenda, doordat deze digitaal  beheerd wordt.

Website

Ondernemen zonder website, is hetzelfde als  een winkel openen zonder iemand erover te vertellen. Je onderneming is een winkel en je website de etalage, zodat mensen  geregeld een kijkje bij je kunnen nemen, zonder direct over te gaan tot actie.

Besteed daarom aandacht aan het inrichten van je website en deel er geregeld nieuwe artikelen op, zodat mensen een reden hebben om steeds even een kijkje bij je winkelt te komen nemen.

Virtual Assistent (VA)

Er zijn vast taken die je liever  zou  willen uitbesteden,  maar personeel aannemen is nog een brug te ver en een stagiaire zie je ook niet echt zitten. De perfecte oplossing zijn tegenwoordig  assistenten op afstand die gespecialiseerd zijn in tal van verschillende taken en er zijn om jou als  ondernemer te ondersteunen in het runnen van je bedrijf.

Zoals je kunt lezen zijn er tal van mogelijkheden om een goede bereikbaarheid te hebben voor je cliënten, zonder dat dit altijd direct van jou kostbare tijd afgaat. Als zzp’er is het belangrijk om keuzes te maken, waar jij je tijd aan besteed je bent tenslotte maar alleen!