Zorg voor ZZP - FAQ Waarom hebben zzp'ers een klachtenregeling met geschilleninstantie nodig

Waarom hebben zzp’ers een klachtenregeling met geschilleninstantie nodig?

Binnen de Wkkgz is een van de onderdelen het voeren van een klachtenregeling met geschilleninstantie.

Doel van de overheid is enerzijds het verlagen van de belastbaarheid op de geschillencommissie, door daar een klachtenregeling tussen te plaatsen. Anderzijds om cliënten de mogelijkheid te geven om op een laagdrempelige manier onvrede of klachten te kunnen uiten.

De overheid stelt bewust ook de eis om je niet alleen aan te sluiten bij een klachtenregeling, maar ook bij een geschilleninstantie. Dit met voornaamste reden, dat ondanks tussenkomst van een klachtenfunctionaris de klacht niet volledig opgelost kan worden. In zo’n geval kan een cliënt ervoor kiezen om de klacht voor te leggen aan een geschilleninstantie. Als zelfstandige ben je daarom verplicht om niet alleen je klachtenregeling op orde te hebben, maar je ook aansluit bij een geschilleninstantie.

Bij Zorg voor Zzp betaal je bij een klacht geen eigen risico, ook niet als je klacht uiteindelijk voorgelegd gaat worden bij een geschillencommissie. De geschillencommissie kan ervoor zorgen dat er aan de hand van een klacht een boete opgelegd wordt. De hoogte van deze boete kan oplopen tot 25.000,- en deze wordt niet vergoed door Zorg voor Zzp.

Wij adviseren daarom ook om een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.