Welk klachtenportaal voor de zorg is het beste?
De Wet Kwaliteit Klachten & Geschillen zorg is sinds 2017 van kracht geworden en sindsdien zijn er dan ook verschillende aanbieders ontstaan die een klachtenregeling in de zorg aanbieden. Voor jou als zzp’er is het daarom belangrijk om te kijken welke aanbieder bij je past.
Veel zzp’ers kijken uiteraard naar de prijs van de verschillende aanbieders, maar alleen de prijs die je betaald per jaar is niet compleet. Vaak zijn er nog enkele kosten die erbij komen wanneer je een klacht ontvangt.
Ook zijn er sommige aanbieders die meer bieden dan enkel een klachtenregeling en verplichten bijvoorbeeld ook om lid te worden van andere diensten, waar je wellicht niet direct iets aan hebt.
Tijdens ons onderzoek hebben we uiteraard heel goed gekeken naar de bestaande partijen in de markt, zodat wij daarin onze eigen propositie konden innemen. We willen voldoen aan de vraag uit de markt en onze leden niet opzadelen met onnodige kosten of andere verplichte lidmaatschappen.
Omdat veel zzp’ers zoeken naar de beste oplossing die past bij hen hebben we in dit artikel op een rijtje gezet welke aanbieders in de markt er zijn, wat zij aanbieden en wat de kosten zijn wanneer je een klacht ontvangt. Dit artikel is uiteraard gebaseerd op de beschikbare informatie die vergelijkbare partijen delen via hun website.
Propositie Zorg voor Zzp
Zorg voor Zzp richt zich volledig op zzp’ers die werkzaam zijn in de Cosmetische-, Medische-, Geestelijke- en Alternatieve branches.
Deze groep zzp’ers krijgt te maken met de Wet Kwaliteit, Klachten & Geschillen Zorg en zijn daarom verplicht zich aan te sluiten bij een erkende klachtenregeling met geschilleninstantie.
Onze missie is om klachten te reduceren, zodat kwaliteit van zorg en hulp aangetoond kan worden. Hiermee nemen we gezamenlijk een sterke positie in richting overheid en verzekeraars!
Vergelijking aanbieders van een klachtenportaal in de zorg
Zoals je in bovenstaande afbeelding ziet hebben we verschillende aanbieders op een rijtje gezet. In de volgende paragrafen gaan we dieper in op de mogelijkheden die elk klachtenportaal aanbied.
Er zitten nogal wat verschillen in de vorm van lidmaatschap en vervolgens in het afhandelen van de klachten. Ook extra services zijn verschillend en daarom goed om een vergelijk te maken, zodat je weet welke het beste bij je past.
Klachtenportaal Zorg
Een van de aanbieders in Nederland op het gebied van klachtenafhandeling is klachtenportaal zorg. Deze partij biedt klachtenregelingen aan zowel zzp’ers als zorginstellingen en is erkend door de rijksoverheid.
De kosten van klachtenportaal zorg zijn:
- Lidmaatschap: €79,95 per kalenderjaar
- Eigen risico: €295,00 per klacht
Klachtenportaal zorg biedt verder geen extra’s in de vorm van informatievoorziening en bijeenkomsten. Ook zijn zij niet actief op social media of verspreiden inhoudelijk informatie betreft wetswijzigingen voor zzp’ers.
SoloPartners
SoloPartners is een middelgrote organisatie die zich volledig richt op de zzp’er in de zorg. Zij zijn aangesloten bij Stichting klachtenregeling.nl welke is erkend door de rijksoverheid.
Zij bieden verschillende pakketten aan, zodat zzp’ers geholpen worden te voldoen aan de Wkkgz.
- Lidmaatschap: €75,00 per jaar
- Inschrijfkosten: €20,00
- Eigen risico: €0,00
SoloPartners biedt naast dit pakket ook nog een kwaliteitspakket aan wat bestaat uit de volgende extra’s:
- Verklaring Omtrent Gedrag
- Incidenten melden
- Vilans Protocollen
- Digitale omgeving waarin certificaat beschikbaar is
- Privacyverklaring
- Prikpunt
De kosten voor dit pakket bedragen €160,00 euro per jaar. Het is als zzp’er goed om jezelf af te vragen welke onderdelen je van dit pakket gebruikt, gezien de aanzienlijk hogere kosten per jaar.
Verklaring omtrent gedrag
Het aanvragen van een verklaring omtrent gedrag kost doorgaan €33,85 aan Justis en de servicekosten zijn niet meer dan €8,00.
Vilans Kick Protocollen
Ben je werkzaam in de zorg en heb je de Vilans Kick protocollen nodig dan kun je deze ook eenvoudig online afsluiten voor €30,00 per jaar via Vilans.nl! De protocollen van Vilans zijn zeker bruikbaar voor zzp’ers in de zorg, maar ben je werkzaam in de psychische- cosmetische- of alternatieve branche hebt je hier weinig aan.
Veilig Incidenten Melden
Als zzp’er is het belangrijk dat je een plek hebt waar je veilig incidenten kunt melden. Leren van incidenten kan alleen als je weet wanneer er fouten gemaakt worden.
Het is veel makkelijker om fouten van anderen te zien, maar moeilijker om fouten bij jezelf te herkennen. Op het platform van VIM is het mogelijk om te leren van incidenten van anderen. Zo wordt er gezamenlijk gestreefd naar leermomenten voor iedereen. Je kunt hiervoor een abonnement afsluiten voor €6,00 per maand via vvaa.nl/vim
Wil je graag volledig ontzorgt worden dan kun je ervoor kiezen om als zzp’er in de zorg te gaan voor een kwaliteitspakket wat meerdere diensten bevat die je ondersteunen als zzp’er.
De kosten voor dit pakket zijn echter het afwegen waard, omdat je aanzienlijk kunt besparen op de kosten wanneer je zaken die je nodig hebt zelfstandig regelt via bovengenoemde instanties.
NIBIG
De aanbieder die tevens erkend is door de Rijksoverheid is NIBIG. De klachtenprocedure van NIBIG loopt via Stichting Zorggeschil en wordt aangeboden aan zzp’ers die moeten voldoen aan de Wet Kwaliteit, Klachten & Geschillen zorg. Het wordt via de website niet helemaal duidelijk welke doelgroep zij met name bedienen, maar als we kijken naar de leden die aangeven lid te zijn bij NIBIG zien we hier dat het overgrote deel actief is in de alternatieve zorg.
NIBIG biedt verschillende pakketten aan zoals een WKKG registratie. We hebben het in aan ander BLOG uitgebreid toegelicht waarom het niet mogelijk is om je te registreren voor de WKKGZ. De wetgeving wordt omschreven door de rijksoverheid en bevat verschillende eisen waar een zzp’er aan moet voldoen. Het NIBIG geeft op de website aan een WKKGZ registratie aan te bieden echter is dit in werkelijkheid een klachtenregeling met geschilleninstantie.
- Lidmaatschap NIBIG: €39,00
- Registratie WKKGZ: €17,50
- Eenmalige inschrijfkosten: €45,00
- Eigen risico: Minimaal €100,00 tot €2.200 per klacht
Hierbij is uitgegaan van de aanmelding bij NIBIG, wanneer je gebruik wil maken van informatievoorziening en het online portaal inclusief opgenomen worden in het gelaagd register worden de jaarlijkse kosten van lidmaatschap bij NIBIG €87,00 per jaar.
Er is iets misgegaan
Deze organisatie is nog geen hele bekende speler in de markt en het is dan ook niet duidelijk welke doelgroep zij exact bedienen en waar hun expertise ligt.
Ook de propositie van deze organisatie komt op de website niet helemaal duidelijk naar voren door de vele verschillende diensten die zij aanbieden. Het vermoeden is dat er met name een juridische grondslag ligt onder de diensten die aangeboden worden en daarmee de koppeling tot klachtenafhandeling gemaakt wordt.
- Lidmaatschap: €75,00 per jaar
- Eigen risico: Minimaal €1.500
Aansluiten gaat op een laagdrempelige en eenvoudige manier, echter wanneer er een klacht ontstaat zijn er allerlei kosten aan verbonden die voor de zzp’er niet te overzien zijn.
Zo worden er kosten in rekening gebracht voor juridische ondersteuning die op basis van uren gerekend worden.
Zorg voor Zzp
Voordat we Zorg voor Zzp in de markt brachten hebben we uiteraard heel goed onderzoek gedaan naar de huidige aanbieders in de markt. Wij hebben een visie op de markt en richten ons volledig op zzp’ers die werkzaam zijn in de alternatieve-, cosmetische-, medische-, en psychische branches. Wij hebben onderzoek gedaan naar de behoefte van zzp’ers en de diensten die zij nodig hebben.
Doordat wij onze bedrijfsprocessen zodanig hebben ingericht dat we de kosten laag kunnen houden, zijn wij in staat een betaalbare klachtenregeling aan te bieden. Hierbij hebben we ook rekening gehouden met service en gemak voor onze leden om zich aan te melden en informatievoorziening.
- Lidmaatschap: 67,97 per jaar
- Geen inschrijfkosten
- Eigen risico: €0,00
Extra’s
Bij Zorg voor Zzp is het mogelijk om voor €7,95 extra een Verklaring omtrent gedrag aan te vragen. Wij verzorgen dan je aanvraag en via Justis krijg je vervolgens je verklaring omtrent gedrag thuisgestuurd. De kosten voor je verklaring omtrent gedrag (33,85) betaal je direct aan Justis.
Alle leden krijgen toegang tot onze besloten Facebook Community waarbij vragen omtrent ondernemerschap en wet- en regelgeving omtrent de Wkkgz gesteld kunnen worden. Beheerders van de community zorgen ervoor dat er informatie gedeeld wordt en vragen beantwoord worden.
Elke week komen er nieuwe artikelen online die verspreid worden via onze social media kanalen en per mail. Ook ontvangen alle leden bij hun aanmelding een certificaat zowel digitaal als per post. Daarbij sturen we ook alle instructies voor het zichtbaar maken van je klachtenprocedure op je website en in je praktijk.
Daarnaast hebben wij een missie waar jij een sterke bijdrage aan kunt leveren door je aan te sluiten. Door klachten te reduceren zijn we namelijk samen in staat om kwaliteit in de zorg aan te tonen. Hierdoor kunnen we een sterke positie innemen richting overheid en verzekeraars!
Een eerlijk advies
Welke klachtenportalen het beste zijn kan alleen jij beoordelen, het enige wat wij kunnen doen is inzichtelijk maken welke aanbieders er zijn en deze voor je op een rijtje zetten.
Wat het beste bij je past kun je zelf het beste beslissen op basis van je eigen persoonlijke behoefte.
Mocht je vragen hebben of graag begeleiding willen bij het maken van de juiste keuze dan mag je ons uiteraard altijd een mailtje sturen via: info@zorgvoorzzp.nl!
schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Wil je onze nieuwsbrief ontvangen klik dan op deze button en vul het formulier in.