Wat is de WKKGZ?
De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is een belangrijke wet die in Nederland de kwaliteit van zorg en de afhandeling van klachten regelt. Deze wet is van toepassing op alle zorgaanbieders, inclusief individuele zorgverleners, aanbieders van cosmetische zorg en alternatieve geneeswijzen. De Wkkgz stelt een aantal verplichtingen vast die ervoor moeten zorgen dat de zorg van hoge kwaliteit is en dat er goed omgegaan wordt met klachten en geschillen.
VERPLICHTINGEN VOOR ZORGAANBIEDERS
Om te voldoen aan de Wkkgz moeten zorgaanbieders aan diverse verplichtingen voldoen. De belangrijkste Wkkgz eisen zetten we voor je op een rij:

3 REDENEN OM NU TE STARTEN MET HET OP ORDE KRIJGEN VAN JOUW WKKGZ
- Vermijding van juridische consequenties: Door nu te beginnen, voorkom je mogelijke juridische problemen zoals boetes of sancties van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).
- Verhogen van de kwaliteit van zorg: Door te voldoen aan de Wkkgz zorg je ervoor dat de kwaliteit van de geleverde zorg hoog blijft. Dit omvat veilige en doeltreffende zorg, wat niet alleen de klanttevredenheid verhoogt, maar ook de reputatie van jouw praktijk.
- Bescherming van cliënten en medewerkers: De Wkkgz vereist dat incidenten veilig gemeld worden en dat er een goede klachten- en geschillenregeling is. Door deze zaken nu goed te regelen, bescherm je zowel je cliënten als je medewerkers, en zorg je voor een transparante en veilige werkomgeving.
VOOR WIE IS DE WKKGZ?
De Wkkgz is een uitgebreide wet die zorgaanbieders verplicht om hoge kwaliteit zorg te leveren en een gedegen klachtenregeling te bieden. Het doel van deze wet is om de rechten van cliënten te waarborgen en ervoor te zorgen dat zorgaanbieders transparant en verantwoord werken. Als zorgaanbieder is het cruciaal om deze verplichtingen serieus te nemen en goed op de hoogte te zijn van alle regels en eisen die de Wkkgz aan ZZP’ers stelt.

“PRISCILLA LUISTERDE GOED, DACHT GOED MEE, STELDE VEEL INZICHTGEVENDE VRAGEN EN BEANTWOORDDE AL MIJN VRAGEN GEDULDIG.”

“Haar vriendelijke, niet-oordelende en open houding zorgden ervoor dat ik mij veilig voelde om mijn verhaal te kunnen doen. Zij nam de tijd voor deze reflectiesessie en in samenspraak maakten we een plan van aanpak. Ook gaf ze aan dat ik bij verdere vragen gerust weer opnieuw mocht mailen.
De reflectiesessie werd opgenomen, zodat ik deze nog kan terugkijken, deze kan toevoegen aan mijn kwaliteitssysteem en daarmee ook voldaan kan worden aan de wettelijke eis van periodiek reflecteren in het kader van de Kwaliteitswet.
Deze reflectiesessie heeft mij op het gebied van professionele ontwikkeling veel gebracht. Het heeft mij meer inzicht gegeven in de betreffende casus, mijn eigen handelen en mijn professionele grenzen hierin. Daarnaast heb ik zicht gekregen op een oplossing en de te nemen vervolgstappen in de betreffende casus, zodat ik hierin met vertrouwen weer verder kan. Dank je wel, Priscilla!”
Tessa Beeuwkes-Meijering
OP ZOEK NAAR ONDERSTEUNING BIJ HET VOLDOEN AAN DE WKKGZ EISEN? ONTDEK HOE ONZE LIDMAATSCHAPPEN JOU KUNNEN HELPEN
WKKGZ BASIS
- Ben je aangesloten bij een erkende klachtenregeling met geschilleninstantie
- Betaal je bij een klacht géén extra kosten
- Kunnen jij en je cliënten terecht bij een onafhankelijke klachtenfunctionaris
- Je ontvangt een certificaat als bewijs van je lidmaatschap
- Persoonlijke online omgeving
- Heb jij de eis omtrent de klachtenregeling binnen de Wkkgz geregeld
WKKGZ COMPLEET
- Dit abonnement biedt volledige ondersteuning en begeleiding voor zzp'ers in de zorg die willen voldoen aan alle Wkkgz-vereisten. Inclusief toegang tot onze online omgeving, certificering en aansluiting bij onze klachten- en geschillenregeling.
- Ben je aangesloten bij een erkende Klachten- en geschillenregeling
- VOG aanvraag
- Registratie Wtza meldplicht
- Voldoe na het doorlopen van onze methode ook aan de andere eisen van de Wkkgz
- Voldoe na het doorlopen van onze methode ook aan de andere eisen van de Wkkgz
- Toegang tot online community
- Toegang tot reflectiesessies
- Begeleiding bij de implementatie
- Op de hoogte gehouden van wijzigingen
WKKGZ Premium
- Het Premium-abonnement biedt alles wat je nodig hebt om jouw praktijk goed te beschermen. Naast dat je volledig voldoet aan de Wkkgz-eisen, krijg je ook een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Zo ben je klaar voor een veilige en verantwoorde praktijkvoering!
- Ben je aangesloten bij een erkende Klachten- en geschillenregeling
- VOG aanvraag
- Registratie Wtza meldplicht
- Voldoe na het doorlopen van onze methode ook aan de andere eisen van de Wkkgz
- Toegang tot online community
- Toegang tot reflectiesessies
- Op de hoogte gehouden van wijzigingen
- Begeleiding bij de implementatie
- Inclusief beroeps - en bedrijfsaansprakelijkheids- verzekering met een dekking van 1,25 miljoen per klacht

TELEFONISCH CONSULT
Benieuwd welke optie het beste bij jou past? Weet je niet hoe je je moet aanmelden voor de Wkkgz? Of wil je graag persoonlijk advies op maat?
Boek dan nu een telefonisch consult waarin we samen de mogelijkheden bespreken. Zo maak jij een vliegende start met jouw Wkkgz!